A Simson motortól az elektromos motorig

Hogy alakult a motorozás evolúciója nálam? Hogyan jutottam el az elektromos motorig?

35 éve motorozom, imádom a motorok hangját, szagát, kezelését, a motorozás közben szerzett élményeket, szóval mindent ami motor. Annakidején a szoci motorokkal kezdtünk, a Simson és az MZ voltak a sztárok, Ural-om is, ami már négyütemű volt. Később már sikerült japán motorokhoz is hozzájutni, kinyílt a világ! Először lehasznált példányokat sikerült csak szerezni, később már rendes állapotban levő mocikat is. Ma már minden könnyen elérhető, csak pénz kérdése a dolog, de azért ma is zajlik még a történelem!

Új éra- az elektromos motor korszaka megkezdődött

Ahogy az autózásban, úgy a motorozásban is elkezdődött egy új korszak, az elektromos motorok korszaka. Az elektromos motorok nem mindenben hasonlítanak a benzines társaikhoz, ezért a motoros társadalomban érezhető bizonyos fajta bizalmatlanság az irányukban. Ennek egy része indokolt, más része tévhit.

Személyes tapasztalatok elektromos motorral

Mivel az utóbbi időkben sokféle elektromos motort sikerült kipróbálni és tartósabban használni, szívesen megosztanék néhány személyes tapasztalatot.

Az elektromos motor hangja

Először is a hang. Nekem konkrét zenei élményt jelent egy-egy motor hangja. Egy négyhengeres üvöltözése, egy V2 röfögése, vagy egy egyhengeres huppogása. Ezen élmények az elektromos motoroknál nincsenek, vagy nem ilyenek. Az agymotorral hajtott elektromos motorok szinte hangtalanok, némi diszkréten halk fűrészelő hangot akkor adnak, mikor fékezéskor az elektromos motor energiát táplál vissza az akkumulátorba. Nem nagy hang, de meg lehet kedvelni. Sőt! Az is nagy élményt ad, hogy csendben tudunk menni. Az elektromos motor halkságából egyébként eddig nem tapasztaltam semmilyen hátrányt a napi közlekedés során. Azoknál az elektromos motoroknál, amiknél a motor középen van és lánchajtással rendelkeznek, már nem beszélhetünk csendességről, mert egyfajta süvítő hangjuk van, a sebesség arányában. Lehet hallani, mikor hajt a motor, vagy visszatáplálva fékez. Ez a hang nem olyan, mint a benzinmotoroké, de meglepő módon ez is ugyanúgy élvezhető. Az pedig, hogy a halk hang miatt mindenki el akarja ütni az elektromos motorral közlekedőket, tévhit. Ilyen szempontból nem észlelhető különbség a benzines motorokhoz képest, kivéve persze ha azoknak ki van nyitva a kipuffogójuk, ami más szempontból aggályos.

Váltóhasználat elektromos motornál

Az elektromos motorok legtöbbje direktben hajt, nem kell váltani, csak a gázt húzni.
Persze vannak kivételek, pl. a Brammo Empulse váltós volt, amíg gyártották. A robogóknál nincs váltás és manapság már szaporodnak a normál motorokon is az automata váltók. Nekem még hagyományos, lábváltós motorjaim vannak, de semmi bajom azzal, hogy az elektromos motoron nem
kell a váltással foglalkozni. Ez nem csak a városi használatban kényelmes, de néha terepezés közben is kifejezetten jó, hogy csak a gázadásra kell ügyelni és arra nem, hogy a megfelelő fokozatban vagyok-e az éppen következő terepakadálynál.

Menetdinamika elektromos motornál

Az elektromos motoroknál a menetdinamika egy új fogalmat nyer. A fordulatszámtól független, állandóan meglévő nagy nyomaték és a váltás miatt kiseső kis idők elmaradása teljesen új élményt ad. Ebben a témában az elektromos motorok képviselik a csúcsot. Azt érezzük, hogy az elektromos motor durván húz az elejétől, de azért nem tűnik vészesnek a dolog, mert nem rángat, stb. Aztán visszanézünk a tükörbe és azt látjuk, hogy a többiek akkor kezdenek kászálódni a lámpától, mikor mi már 100-200m-re vagyunk onnan. Ilyenkor tudatosodik bennünk, hogy az elektromos motor nagyon megy!

Hatótáv elektromos motornál

Hatótávban az elektromos motorok még alulmaradnak a benzinesekkel szemben, ami városi forgalomban a legritkább esetben probléma, de túrázni nem annyira indulnék el elektromos motorral. Ez akkumulátorprobléma, mert az elektromos motorok egyébként sokkal jobb hatásfokkal rendelkeznek, mint a benzinesek, de az akkuk még fejlődésre szorulnak. Emiatt az elektromos motorok a jelenlegi akkumulátorokkal városi közlekedésre és közeli ingázásra valók.

Költségek elektromos motornál

Ezt a hátrányukat viszont ellensúlyozza az elektromos motorok rendkívül olcsó fenntartása. Nincs olaj, és szűrőcsere évente, a km-költség tizedannyi, mint egy benzines motor esetében. Nem kell induláskor melegíteni őket, nem romlik meg bennük télen a benzin, stb.

Az elektromos motor életérzés

És végül az életérzés. Valami olyat hordoz ez e-mobilitás, amit nehéz megfogni, de tagadni sem lehet.
Az elektromos motorokat kipróbálókon egységesen széles vigyort látunk, függetlenül attól, hogy gyakorló motorosok, vagy műkedvelők. Az elektromos motorok egy új, nagyon szerethető élményt adnak már elsőre is. Tartósabb használatukkal aztán érdekes változáson megy át az ember. Kezdi cikinek érezni a füstölést, a nagy hangot, kényelmetlennek a váltogatást, a rángatást. Az viszont határozottan kellemes, hogy mindenki csodálkozva nézi a gépet, ha áll valahol, de akkor is ha éppen rajta vagyunk és gurulunk valahol, vagy a lámpánál állunk. Az elektromos motorok alapvetően szimpátiát váltanak ki mindenkiből. Menő dolognak számítanak és mi is menőknek érezhetjük magunkat, ha ilyenen ülünk. Elektromos motoron közlekedve napi tapasztalat, hogy kérdeznek a mociról, a lámpánál kérdez és dicsér a többi motoros, autókból szólnak ki, hogy menő a cucc, és felfelé hüvelykujjakat mutogatnak, nem lefelé nézőket.

További blogbejegyzéseink

Tromox Ukko elektromos motor
A Surron Ultra Bee akkumulátora
Elektromos robogók a városi közlekedésben

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

2023.10.13-án pénteken 12 órától zárva vagyunk. Hétfőn várunk titeket szeretettel a megszokott nyitvatartás szerint!

Zárvatartást jelző felirat