A Rieju Nuuk elektromos motor egyéniség és mint általában az ilyenek elég megosztó tud lenni.
Mit szóltatok a Nuuk elektromos motorhoz?
Az eddigi visszajelzések, amik hozzánk érkeztek:
– Hú de király moci! 80%
– De ronda szegény! 20%
– Közömbös 0%
A képeken, videókon (www.nuuk.hu, www.elektrobiker.hu ) ilyennek látszik, érdemes élőben is megnézni, és ha valaki szeretné kipróbálni megteheti nálunk.
Elektromos motorozás másként
Hogy milyen a motor és miért szeretjük mi? A Rieju Nuuk egy teljesen elektromos hajtású motorkerékpár, ami önmagában is előny. A tavalyi szezont a városban, Budapesten sikerült végig motoroznom egy ilyennel, ami óriási élményt adott és átformálta a véleményem az elektromos motorozásról. Hogy miért? A motor adatait nem részletezném itt, aki kíváncsi rá, mindent megtalálja a www.nuuk.hu oldalon. Inkább a motor nyújtotta élményeken és tapasztalatokon keresztül írnám le a Nuuk-ot. Először is az elektromos meghajtás nagyon király! Állandó nyomaték, relatíve kis hang (a lánchajtás miatt azért van hangja). Mikor átül az ember egy benzinesre úgy érzi visszament egy régebbi korba. Aki attól fél, hogy a motorhang és a büdös megszűntével elmulaszt valamit, az téved. Ezek a dolgok a motorozás élményéhez kapcsolódnak ugyan, de nem ezek okozzák az örömet.
Magam is a motorhangok nagy élvezője vagyok, de meglepően gyorsan elcsábított a Nuuk és többi elektromos társa.
Amit a Nuuk elektromos motorról tudni érdemes
A Rieju Nuuk súlya, tömege nem nagy, nincs 140kg, de a súlypontja brutál alacsonyan van. A Nuuk-kal élvezet kanyarogni, addig dönti az ember, amíg nem szégyelli, nem baj, ha leér a lábtartó. A Rieju Nuuk kerekei nagyok, jók a gumik, nincs mitől félni rajta. A futóműve stabil, a rugózása elég feszes, nekem ez a forgalomban bejön, pedig endurókhoz vagyok szokva. Jók a fékek is, ABS ugyan nincs, de nem is hiányolom, mert eddig soha nem volt olyan motorom, amin volt… CBS viszont igen. Mindkét fékkar fékezi a másik kereket is. Az egész motoron egy brutális stabilitás érződik. Nagyon meg van csinálva a dupla bölcsőváz, nemhiába használják a Cargo változatát rengeteg cucc cipelésére. A motorja 8 kW-ot tud folyamatosan és 12 kW-ot csúcsban. Ez nem kevés. 3 üzemmód van a közlekedésre: GO, CRUISE, BOOST. A GO fokozatban kb 4 kW-tal megy a motor, a CRUISE 6 kW körül és a BOOST 8 kW. Mit jelent ez használatban? GO-ban el lehet közlekedni Budapesten is, 67 km/h a végsebesség, elegendő a dinamika. Ha valahová keményebb viselkedés kell, oda jó a CRUISE. A dinamika sokkal jobb, és a Nuuk már 80 km/h-ra is képes. A BOOST-ban a végsebesség száz fölött van és a motor nagyon élvezetesen gyorsul. Én is hoztam a kezdő villanyosok papírformáját a Rieju Nuuk-kal. Első időkben csakis BOOST, mindenkit, mindenhol lehagyva. Ezt megunva az akku töltöttségét nézve hatótávrekordokat döntögetve, minden wattot átgondolva. A Rieju Nuuk hatótávja ritkán megy 100 km alá, de elérhető a 150 km is. Ebben nem kiemelkedő, csak simán jó a Rieju Nuuk. Ugyanis ma egy jó minőségű elektromos motor 5 kWh körül fogyaszt 100 km-en. Ezt tudja a Rijeu Nuuk is, de ha akarjuk lehet az négy is. Egyébként a komplett elektromos hajtáslánca BOSCH, az akkuktól a motoron át a motorba beépített töltőig. Ha kinyitom a töltő fedelét, csak be kell dugnom a konnektorba a falidugót. Azt is imádom, hogy nem kell benzinkútra járni tankolni. Ha belegondolok, hogy a Nuuk-kal kevesebb, mint 200 forintból megvan 100km, míg egy ilyen tudású benzines motor 4 literes fogyasztásával ugyanez 1500 forint körül van, ráadásul a Nuukban nem kell évente olajat és szűrőt cserélni sem, mert nincs benne, nem is értem, hogy aki napi szinten motorral jár, miért nem a Rieju Nuuk-on ül már rég.
Más elektromos motorkerékpárokon megoldásként használt agymotorok növelik a kerék rugózatlan tömegét és a fékezéskor sem túl előnyösek. A motor nyomatéka is korlátozott a kerület által, emiatt nagyot vadulni nem lehet velük, mert lendületesen meg tudnak indulni ugyan, de azért egyfajta nyúlóssággal. Cserében viszont sokkal csendesebbek, mint a láncos megoldások és mivel nincs lánchajtás amit ápolni kellene, így egyszerűbb velük az élet. A Rieju Nuuk nem ilyen. A Nuuk középmotoros. Ez a tökéletes súlyelosztást is segíti, ráadásul a menetdinamikának sem mindegy a dolog. A Nuuk-kal nagyon keményeket lehet gyorsulni, sőt BOOST-ban rendesen lehet vele gumit égetni is! Nincs kompromisszum a futóműnél, viszont a láncnak van némi hangja. Én mondjuk kifejezetten megszerettem a sivítását. Ez az új motorhang. Mivel a Rieju Nuuk lánchajtásos így némi láncápolás szükséges. Én alkalomszerűen kentem, 3000 km-nél feszítettem rajta egy picit, azóta semmi. Lehet, hogy ez még az új lánc nyúlása volt.
Mennyi az annyi?
Az ára 2,5 millió, ami a hasonló tudású és minőségű benzines motoroknál magasabb egy kicsit. Ha azt nézzük, hogy valaki 5000 km-t megy egy szezonban, akkor a Rieju Nuuk ebből a különbségből szezononként minimum 75-80 ezret lefarag. Több menéssel többet. Így gyorsan a visszájára tud fordulni az árkülönbség. Mindeközben élvezetesebb, kényelmesebb, egyszerűbb a motorozás. A lámpánál sokat lehet barátkozni, mert mindenki kérdez, mindenhol megnéznek, szóval menő a dolog. A városban nem növeljük a szmogot egy Nuuk-kal, és a környezetet sem szennyezi úgy az ember, mint egy benzinessel (gázok, por, fáradtolaj, használt olajszűrő, hamarabb elfogyó fékpofák, stb.). Vannak hangok, akik állítják, hogy az elektromos motorok, autók, szennyezőbbek, mint a belsőégésűek. Ez már most sem állja meg a helyét. Sokak nem szeretik a változásokat, de attól azok eljönnek. A korrekt kimutatásokban, ahol nincs részrehajlás és minden tényező bekerül a számításba, ott már most jobbak az elektromos járművek. Pedig ez még csak a fejlődésük eleje. A gyártástechnológia, a felhasznált anyagok rohamos optimalizálása folyik, az üzemanyag, vagyis az áram előállítása egyre környezetbarátabb a megújulók terjedésével, úgyhogy lehet az elektromos járművek ellen pampogni, csak felesleges. Hogy miért a Rieju Nuuk-ról szóló cikkben írom ezt? Mert ide is tartozik a dolog.