fbpx

Elektromos robogó jogosítvány - mit válasszak?

Sokszor érkezik hozzánk a kérdés, hogy milyen elektromos robogó jogosítvány szükséges az adott e-jármű vezetéséhez. Erre a válasz igen egyszerű.  Arra a jármű-kategóriához szükséges jogosítványra van szükségünk, amelyikbe a kérdéses elektromos robogó, vagy bármilyen más elektromos motorkerékpár beletartozik. Ez talán nem is akkora újdonság, de azért érdemes tisztába tenni ezeket a kategóriákat és azt, hogy melyik milyen jogosítványt igényel.

Elektromos robogók és motorok típusai

elektromos robogó jogosítvány

Itthon alapvetően kétfelé oszthatók az elektromos robogók, motorok, mégpedig a segédmotorok és a nagymotorok kategóriájára. Nincs külön elektromos robogó jogosítány, a segédmotorok vezethetők B-s, személyautókra szóló jogsival, vagy bármilyen típusú motoros jogsival. A nagy motorok pedig teljesítménytől függően a különböző nagy motor jogsikkal használhatók. Maradhatnánk ennyiben, de főként most, az elektromos hajtás rohamos térhódításával olyan új járműformák jönnek létre, amiket adott esetben nem könnyű besorolni. Nehéz eldönteni, hogy elektromos robogóról beszélünk-e még, ha például nem kettő, hanem három kereke van? Ez manapság nem ritka, úgyhogy nézzük meg kicsit részletesebben a járműkategóriákat és a vezetésükhöz szükséges motoros jogosítványokat!

Milyen (elektromos) robogó jogosítvány típusok vannak?

Magyarországon az EU-s jármű-kategóriák érvényesek, amik a következő módon néznek ki:

L1esegédmotorkerékpár. Egyszerű, az AM, A, A1, A2, A1/B, B jogsival vezethető.
Meghatározása: kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/h tervezési sebességgel, amelyben a motor folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos robogó, motorkerékpár esetében.
L2e – ez is olyan, mint a segédmotorkerékpár, de három kerékkel, AM, A, A1, A2, A1/B, B jogsival vezethető.
Ide tartoznak a háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/h tervezési sebességgel, amelyben a motor legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos robogó és motorkerékpár esetében.
L3e – ez a nagy motor kategória, AM és B jogsi nem jó hozzá, a teljesítménytől függ, hogy melyik A-s jogosítvány típussal lehet vezetni.
Kétkerekű oldalkocsi nélküli járművek, a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/h. Teljesítményhatárok nincsenek meghatározva, az elektromos robogók, motorkerékpárok esetében pedig a köbcentiknek nincs sok jelentősége. Ennek a kategóriának a vezethetőségét a jogosítványtípusok és az azokban meghatározott teljesítményhatárok tagolják több részre.
L4e – ez is nagy motor, de oldalkocsival. A jogosítványigénye azonos az L3e típussal.
Kétkerekű oldalkocsis járművek, a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/h. Elektromos robogók estében az oldalkocsi ritkán előforduló eset, de nem lehetetlen.

L5e – háromkerekű nagymotor. Ilyenek pl. a trike-ok. Háromkerekű tricikli, azaz három szimmetrikus elrendezésű kerékkel rendelkező jármű, 45 km/h-nál nagyobb tervezési sebességgel. Sokféle elektromos robogó van ebben a kategóriában. Van, amelyiknek elöl van két kereke, van amelyiknek hátul (pl. Silence S03).
L6e – négykerekű „segédmotoros” kategória. Elektromos robogónak leginkább 2, maximum 3 kereke van, de egyéb elektromos járművek lehetnek ilyenek. Nemcsak quadok, de kis autószerű járművek, furgonok.
Ezek a könnyű négykerekű járművek, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg – elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/h. Legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos robogó és motor esetében.
L7e – ugyanaz, mint az L6e, de erősebb motorral, de gyorsabban ez sem mehet.
Négykerekű járművek, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél) – elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét – és amelyek legnagyobb hasznos motorteljesítménye legfeljebb 15 kW. A kiegyenlítőmű nélküli hajtott tengellyel rendelkező L7e kategóriájú jármű esetében 40 km/h sebességkorlátozás.

Jogosítványigény az L6e és L7e járművek esetében:

  • nyitott kivitelű, áttételes kormánymű nélküli, a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel kialakított kivitel („quad”) esetében legalább „A1” vagy „B” kategóriára érvényes vezetői engedély szükséges,
  • zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel felszerelt kivitel („mopedautó”) esetében a „B” kategóriában érvényesített vezetői engedély szükséges.

Melyik elektromos robogóhoz milyen jogosítvány kell?

Ahogy a cikk elején említettük, a fenti jármű-kategóriák kicsit szélesebb kört fednek le, mint az elektromos robogók és az azokhoz szóba jöhető jogosítványok, de a teljesség kedvéért végig mentünk rajtuk. Ha a jogosítvány oldalról tekintünk a dologra, akkor a következő jogosítványtípusok kellhetnek elektromos robogók, motorkerékpárok vezetéséhez:

elektromos közlekedés

A1 – ilyen jogsi birtokában maximum 11 kW teljesítményű hajtómotorral ellátott motorkerékpárt, quadot vezethetünk. Ez a teljesítmény az elektromos robogók, motorkerékpárok világában már nagyon jól használható, ráadásul rengeteg gépet csinálnak úgy, hogy beleférjen ebbe a kategóriába. Egy 10kW elektromos robogóval pedig már eléggé élvezetesen lehet gyorsulgatni. Őszintén szólva városban, ami az elektromos robogók fő élettere, ennél nagyobb teljesítményre ritkán van szükség, még akkor is, ha esetleg ketten ülnek a motoron. Az A1-es jogosítvány megszerzésének feltétele: 15,5 év
A2 – A2 jogosítvány birtokában és maximum 35 kW teljesítményű hajtómotorral ellátott motorkerékpárt, quadot vezethetünk. Az erősebb elektromos robogók kategóriája ezzel a jogosítvánnyal gyakorlatilag lefedhető. Nem nagyon láttunk még ennél erősebb elektromos robogót. Elektromos motorkerékpárt már igen, de az sem gyakori. Jelenleg az elektromos motorok, robogók az akkumulátorok korlátai miatt városi közlekedésre valók, oda pedig tényleg felesleges ennél nagyobb teljesítmény. Jogosítvány megszerzésének feltétele: 17,5 év.

A1/B – B125 jogosítvány birtokában maximum 125 cm3 hengerűrtartalmú (innen a név) és maximum 11 kW teljesítményű hajtómotorral ellátott motorkerékpárt, quadot vezethetünk. Ez a jogosítvány gyakorlatilag megegyezik az A1 jogosítvánnyal, csupán a tanfolyam különbözik. Ez egy olyan kategória, ami azoknak készült, akik megunták azt, hogy a folyamatos dugókban töltik az életük egy jelentős részét és feladják az autó kényelmét a szabadságért, viszont nagy motoros ambícióik egyelőre nincsenek, lényeg a hatékonyság. Vesznek egy elektromos robogót, vagy motort és a lehető legalacsonyabb fenntartási költséggel érnek oda mindenhová gyorsan és időben, úgy hogy közben a környezetet is kímélik, kevesebbet stresszelnek, nem fizetnek a parkolásért és nem növelik a városi szmogot, sőt adott esetben még kifejezetten élvezik is a motorozást!
AM – ez a segédmotorokra szóló jogosítvány. Ezzel olyan két, három, vagy négykerekű járművet vezethetünk, mely hajtómotorjának teljesítménye pedig a 4 kW-ot, tervezett sebessége 45 km/h–nál nem nagyobb, saját tömege pedig legfeljebb 350 kg. Jármű-kategóriákban az L1e és L2e tartozik ide. Már 13,5 évesen el lehet kezdeni rá az elméleti tanfolyamot, 14 évesen már kezdődhet a motorozás!

Szerencsére az elektromos robogók és motorkerékpárok jármű- és jogosítványkategóriái tiszták mindenki számára, emiatt ezekkel nincs gond, a tulajdonosaik a jogszabályoknak megfelelve bátran használhatják őket. Az egyre újabb és különlegesebb elektromos járművek besorolásával viszont vannak még gondok. Milyen jármű-kategóriába tartoznak? Milyen jogosítvány birtokában lehet használni őket? Elektromos kerékpárok is léteznek a normál 250W-os motoroknál jóval erősebb, több kilowattos motorokkal. A kategóriák ezeknél még pont tiszták, csak az a kérdés, hogy a használóik betartják-e őket.

És ami az egyéb elektromos járműveket illeti

elektromos rollerek

Itt vannak az elektromos rollerek a legkülönbözőbb méretekkel, teljesítményekkel, amik rendkívül hasznos közlekedési eszközök, de rengeteg gondot is okoznak. Ezek értelmes, átgondolt szabályozása nálunk még várat magára. Kár lenne ellehetetleníteni őket, de a szabályozás valóban szükségesnek látszik, mindenki testi épségének megóvása érdekében. Nem beszéltünk még az elektromos gördeszkákról, egykerekű izékről, amik remélhetőleg hamarosan valahogy be fognak illeszkedni a közlekedés rendjébe és biztonságosan színesítik azt!