+36205412020 info@elektrobiker.hu

Az első autók is elektromosak voltak, az 1800-as években, csak az 1900-as évek elején győzedelmeskedtek a belsőégésű motorok.

Röviden: jól mennek, halkak és nem bűzlenek.

Elektromos járművek-nem újkeletű hóbort

Az elektromos járművek egyáltalán nem újkeletű dolgok. Az első autók is elektromosak voltak, az 1800-as években, csak az 1900-as évek elején győzedelmeskedtek a belsőégésű motorok, de az 1800-as években már villanyvonatok is készültek szép számmal. A belsőégésű motorok fejlődésével az elektromos járművek jó időre háttérbe szorultak, csak bizonyos felhasználási területeken maradtak meg. Ennek oka nem az elektromos hajtás volt, mert az minden tulajdonságában jobb, mint a belsőégésű motoros, hanem a villamos energia tárolásának problémája. Az akkuk nem voltak elég jók.

Az elektromos járművek hibája: nem bírnak annyi energiát tárolni

A járműveknél fontos szempont a térfogat és tömeg. A benzinben sokkal több energia tárolható, mint egy hasonló tömegű, vagy térfogatú akkumulátorban. Hiába sokkal jobb hatásfokú és sokkal jobb dinamikájú egy elektromos motor, ha nem bír az elektromos jármű annyi energiát magával vinni, amennyi a megfelelő hatótávolsághoz és menetdinamikához szükséges.

Elektromos járművek a villamosok és trolik is!

Emiatt belsőégésű motorok időszakában csak bizonyos elektromos járművek tudtak teret hódítani maguknak. A kötöttpályás közlekedésben a villanyvonatok tudtak működni, mert nem kellett magukkal vinni a villamos energiát, hanem a felsővezetékről kapták meg az áramszedőkön keresztül. Ilyenek a villamosok és a trolibuszok is. 

A targoncák közül is sok elektromos hajtású volt már ekkor, mert belső térben nem volt lehetőség a füstölésre, nem kellett a nagy hatótáv és helyben volt töltési lehetőség és egy targoncának még jó is, ha nehéz. Emellett voltak még a golfautók, és nagyjából ezekkel hosszú ideig ki is merült a gyakorlatban használt elektromos járművek repertoárja. 

Miért nem voltak kétkerekű elektromos járművek?

Kétkerekű elektromos járművekről nem is beszélhetünk abban az időszakban, mert az akkumulátorok olyan ormótlan nagyok és nehezek voltak, hogy ezt nem tették lehetővé.

Az akkumulátorok közben nem igazán fejlődtek, mert senkit nem érdekeltek, mindent a kőolaj mozgatott.

Részben azért, mert ennek mára már meg is lett az eredménye, részben azért, mert azért mégiscsak haladtak valamit az akkuk (és a sci-fikben azért az elektromos járművek mentek, tehát a jövőt valahogy mégis velük képzeltük el), mégsem felejtődött el az elektromos közlekedés. Voltak koncepcióautók, Ni-Cd akkukkal, amik már jobbak voltak mint a korábban használt ólom, vagy Ni-Fe akkumulátorok, de senki nem gondolta igazán komolyan a dolgot.

GM EV-1: elektromos járművek a nyilvánosság fókuszában

Az elektromos járművek első nagyobb nyilvánosságot kapott ügye a GM EV-1 modelljéhez kapcsolódik. Ezt még ólomakkukkal kezdték gyártani, bár tervezték hogy tesznek bele NiMH és lítium akkukat is, de ez már nem történt meg. A programot hirtelen berekesztették, az autókat visszaszedték (csak lízingelni lehetett őket) és bezúzták. A GM indoka az volt, hogy a program nem működött, nem volt érdeklődés, pedig az emberek megvesztek ezekért a kocsikért. Ez az ügy mérföldkő volt az elektromos járművek történetében. Bebizonyosodott, hogy lehetséges ilyeneket gyártani, lehetséges ilyenekkel közlekedni. Lehet, hogy pont ezért volt ez olyan ijesztő az autógyártóknak. Autót csak az gyárthatott, akinek volt motorja hozzá. Egy új belsőégésű motor, főleg motorcsalád kifejlesztése nem volt reális egy új belépő számára, ezért a nagy autógyártók egyfajta monopolhelyzetet élvezhettek. Villanymotort „bárki” tud csinálni, annyival egyszerűbb szerkezet egy belsőégésű motorhoz képest. 

És jött a Tesla…

Aztán jött is a Tesla. Autófronton ők hozták az áttörést, nagyon jó elektromos kocsikat csinálnak, lerombolva egy csomó, az elektromos járművek elterjedését korlátozó tévhitet.

A közben elterjedt lítium akkumulátorok már elég könnyűek és jók ahhoz, hogy mindenféle elektromos járműben lehessen alkalmazni őket. Valószínűleg ezt a technológiát is leváltják hamarosan, de már most elég jó, hogy mindenféle elektromos járműben használható legyen. A Yamaha megcsinálta az első elektromos kerékpárt, rengeteg elektromos roller, segway, elektromos motorkerékpár, stb. rohangál az utakon. A gát átszakadt, az elektromos járművek térhódítása óriási tempóban halad és ezt nem befolyásolja az sem, hogy éppen olcsóbb, vagy drágább az olaj, mert már nem erről szól a dolog.

Ma már menő az elektromos jármű!

Az elektromos járművek népszerűek lettek, divatosak, menő ilyeneket használni és tényleg jó, hogy nem hangosak, nem füstölnek és sokkal jobban mennek, mint a belsőégésű motorokkal hajtott társaik. A lassításkor képesek visszanyerni a mozgási energiát, a nyomatékuk mindig ott van ha kell, egyenletesen és erősen húznak, nem igényelnek drága karbantartást (olajcsere, légszűrő, fékek kopása, stb.), a tankolásuk olcsó.

Mik a hátrányok?

Persze vannak még hátrányaik is. A tankolásuk olcsó, de legalább lassú. Még gyorstöltéssel is hosszabb feltölteni egy akkumulátort, mint egy tankot feltölteni benzinnel. A hatótávval is akadnak még problémák. Az elektromos járművek a városi közlekedés igényeit már 100%-ban képesek kielégíteni, de a hosszabb távú utakat még gyorsabban és kényelmesebben meg lehet tenni egy benzines kocsival. Persze erre is léteznek már megoldások. A hibridautók a városban hordozzák az elektromos járművek előnyeit, nem füstölnek, halkan működnek, visszanyerik a sok lassítás energiáját, de hosszabb utazótávon a benzines kocsik előnyeit nyújtják. Ez addig elegendő is, amíg az akkumulátorok el nem érik a megfelelő fejlettségi szintet. 

Mikortól lesz visszafordíthatatlan az elektromos járművek térhódítása?

Amint kijön egy akkumulátortechnológia, ami tudja a jelenlegi lítium akkumulátorok energiasűrűségének legalább a dupláját és nagy mennyiségben, olcsón gyártható, onnantól a belsőégésű motorok napjai végleg meg vannak számlálva, az elektromos járművek teljes térhódítása rövid idő alatt lezajlik.