Használt elektromos robogó

Van már sok kiváló minőségű, nagyon jól használható elektromos robogótípus, de az elektromos robogók, motorkerékpárok új ára még jellemzően magasabb, mint a benzines változatoké.
Emiatt egyelőre azzal mindenképpen számolni kell, hogy ha egy új elektromos robogó olcsóbb, mint egy hasonló kategóriájú új benzines, akkor az elektromos robogó minőségében valószínűleg lesznek hiányosságok. Most még ez a helyzet, de a nagyobb sorozatú gyártás és az akkumulátorok árcsökkenése ezt orvosolni fogja a közeljövőben. A vásárlás pillanatában még nem segít, hogy a jó minőségű elektromos robogók üzemeltetése sokkal olcsóbb, mint a benzineseké, mert ez az előny csak a használat során jelentkezik azoknak, akik meg tudták finanszírozni a drágább vásárlást. Mindenesetre az már ma is látszik, hogy a megvásárláskor jelentkező árkülönbség ellenére is egyre többen szeretnének elektromos robogóval járni. Ennek leggyakoribb okai az olcsó üzemeltetés, a hangtalan működés és a környezetvédelmi megfontolások és az újdonság varázsa.

Használt robogót, de miért?

Ésszerű választás lehet egy használt elektromos robogó vásárlása, mivel így az újkori magasabb ár hatása már nem érvényesül annyira. Az olyan újdonságok, mint az elektromos robogók, motorok, e-bike-ok most még relatíve sokat veszítenek az újkori értékükből, mert nagyon gyorsan fejlődnek és minden évben egyre újabb és jobb modellek jönnek ki. A piacon körbe nézve már szép számmal kínálnak használt elektromos robogókat, amikből kifoghatunk olyat, ami megfelel az igényeinknek.

Mire figyeljünk használt elektromos robogó vásárlásakor?

Nem taglalnám a szokásos dolgokat, amikkel minden motorvásárláskor foglalkozni kell, hanem csak az elektro-specifikus néznivalókat.

Mi az elektromos robogó eredete, háttere:

Itt most nem az előző „nem dohányzó női tulajdonos” megléte a lényeg aki a „terepen soha nem használta” a robogót. Sok olyan elektromos robogót lehet találni a piacon, amik nem rendelkeznek képviselettel, szervizzel, alkatrészutánpótlásal. Ez gondot jelenthet, ha a motoron elromlik valami, vagy letörik róla valami. A tulajdonos nem tud hová fordulni, lehet hogy hamar használhatatlanná válik a motor. Ha megtetszik egy típus, mindenképpen érdemes utánanézni, hogy forgalmazza-e valaki, boltban, vagy netes rendelésen keresztül lehet-e hozzá alkatrészt szerezni. Ha nem találunk semmit, akkor nem érdemes megvenni azt a konkrét használt elektromos robogót.

Milyen az elektromos robogó akkumulátorának típusa, állapota:

Ez az egyik legfontosabb vizsgálandó tényező. Az akkumulátorok sokfélék lehetnek, nagyon érzékeny eszközök és nagyon drágák is. Előfordulhat, hogy ha cserélni kell egyet, arra annyit, vagy többet ki kell fizetni (ha egyáltalán lehet olyat kapni), mint amennyi az egész elektromos robogó vételára volt. Pár évvel ezelőtt (de még most is vannak ilyen típusok), az elektromos robogókba ólomakkumulátorokat tettek. Ezek nagyok, nehezek, a modern lítiumos akkukhoz képest sokkal kisebb energiasűrűséggel, kapacitással rendelkeznek. Emellett a ciklusszámuk, más szóval az élettartamuk is sokkal kisebb. Ilyen elektromos robogókat ma már nem érdemes megvenni. Ha mégis emellett dönt valaki, akkor ki kell próbálni, hogy mit tud még az akksi. Ehhez nem kell különösebb műszer, csak fel kell tölteni 100%-osra, aztán menni vele. Meg kell nézni, hogy mennyit tud elmenni egy töltéssel, hogyan reagál egy-egy durvább gyorsítás nagyobb áramfelvételére, emelkedőre, stb. Ha rossz az akku, és mégis szeretné valaki megvenni az adott használt elektromos robogót, akkor az akku állapota erős alkualap lehet. Egy ólomakkumulátort még relatíve könnyebb pótolni, mint pl. egy NiCd, vagy NiMH akkut, ami sokkal ritkábban, de szintén előfordulhat használt elektromos robogókban. Ha már az adott akku nem szerezhető be és nem pótolható, akkor komoly gondot okozhat másik technológiára átállni. Lehet, hogy az ember talál egy lítiumos pakkot hasonló feszültséggel, akár akkora, vagy nagyobb kapacitással, de az nem biztos, hogy nagy segítség. Nem biztos (inkább úgy mondanám, hogy biztos hogy nem), hogy a használt elektromos robogó töltője és motorvezérlője tud majd mit kezdeni az új, de más fajta akkuval. Jó esetben csak nem működik, rosszabb esetben felgyújtjuk a robogót, a garázst, vagy magunkat…
Tehát röviden összefoglalva, ma már lítiumos akkukkal szerelt használt elektromos robogókat érdemes csak megvenni. Ezeknek tud kielégítő lenni a hatótávjuk, a menetdinamikájuk. Ha egy lítiumos pakk tönkremegy, és éppen azt a típust nem forgalmazza senki, emiatt nem lehet beszerezni, akkor is van esély a robogó további életben tartására, mert már itthon is többen vállalkoznak megbízható módon, jó minőségben akkucellákat cserélni a lítiumos akkupakkokban. Ezt elsőre, otthon ne próbálja ki senki, mert nem fog jól sikerülni, de egy gyakorlott szakember képes megoldani a feladatot. Itt érdemes még egy-két mondatot szólni az akkucellák típusáról. Nem mindegy, hogy ki gyártotta őket! Egy Panasonic, LG, vagy Tesla által gyártott cella első pillanattól jobban fog teljesíteni, mint egy noname. Használt elektromos robogó vásárlásakor a cella gyártójára érdemes rákérdezni, vagy ha felújítják az akkupakkot, akkor mindenképpen érdemes a jobbat beletetetni.

A használt elektromos robogó motorja

Egy benzines robogó motorja sokkal érzékenyebb, több törődést, felújítást igényel, mint egy elektromos motor. Ha a megvásárolni szándékozott használt elektromos robogó motorja egy kefementes modell, nincs összeverve, beázva, megbarkácsolva, és a kipróbáláskor működik, akkor nagy baja nem lehet.
Itt leginkább arra kell figyelni, hogy mire szándékozzuk használni az elektromos robogót? Vannak néhány száz watt teljesítményű motorral szerelt használt vagy akár új elektromos robogók. Ezeknél nem kell azt várni, hogy mikor szaggatják fel az aszfaltot, mert nem fogják. Kb. arra lehet számítani, hogy ezer watt alatt sík területen el lehet lassan, de biztosan poroszkálni. 1500W-tól már kezd feléledni a robogó, én 2000W-tól tartom életképesnek őket. 2kW-os motorral síkon már egészen jól el lehet közlekedni, de domborzattal rendelkező vidékre a 3-4kW ajánlott, és ez még éppen belefér a segédmotorkerékpár kategóriába. Manapság látni olyan elektromos robogó típusokat, amikben kisebb, mondjuk 1,5kW-os motor van és váltóval is rendelkeznek. Ezekkel kicsit jobban lehet menni, mint az azonos teljesítményű direkt hajtásúakkal, de ezek főleg új gépek. Használt elektromos robogót ilyen megoldással nem nagyon látni, várhatóan nem is fognak elterjedni, úgyhogy ez nem igazi alternatíva.