+36205412020 info@elektrobiker.hu

35 éve motorozom, ez nem kis szerepet játszott abban, hogy a cégünk új üzletága az elektromos motorkerékpár forgalmazás lett. Kíváncsi voltam ezekre a járművekre. Elkezdtük a dolgot és egyáltalán nem bántuk meg! Elkezdtem használni az elektromos motorkerékpárjainkat, aminek hatására a nemrég még három motoromat elkezdtem eladogatni, pedig mindet imádtam! A CRF250L már elment, a KTM Freeride most fog, de a 690-es endúrót azért még meghagyom a hosszabb távú világjáráshoz (persze főleg terepen)… 

Alaptalan vélemények az elektromos motorkerékpárról

Sokszor hallhatók egymáshoz hasonló vélemények az elektromos motorkerékpárokról, mikor szóba jön a téma. Ezek nagyon sokszor alaptalanok. Olyanok mondják ezeket, akik nem próbáltak még elektromos motorkerékpárral közlekedni, de hallották… Megosztanék néhány saját tapasztalatot.

Ezeknek a motoroknak nincs hangja, ezért veszélyesek, mindenki el akarja ütni az elektromos motorosokat, és minden gyalogos eléjük kolbászol, mert nem hallja őket.”

Nem igaz. Nem volt ilyen rossz tapasztalatom ezért elkezdtem figyelni autósként is a dolgot. Minden motorost csak akkor hallottam meg, mikor már mellettem volt és amikor már láttam is. Ilyen szempontból tehát nincs különbség az elektromos motorkerékpár és a hagyományos között. Persze az eladott hondám nyitott kipufogója kicsit más volt, azzal meghallottak, de nem hiszem, hogy mindenki örült annak a hangnak. Motorosként az autósok reakciójában nem tapasztalok érezhető különbséget egy elektromos motorkerékpár és bármelyik másik hagyományos, gyári kivitelű motorkerékpár vezetése közben. A gyalogosokkal sincs probléma, ott sem tapasztaltam különbséget.

Azzal hogy ezeknek a motoroknak nincs hangja és váltója, elveszik a motorozás esszenciája.”

Én is szeretem a motorok hangját. Azt gondoltam, hogy veszítek azzal, hogy az elektromos motorkerékpároknak nincs hangja. Nem így lett. Egyrészt nem igaz, hogy nincs hangjuk, mert van egyfajta „vonyítás, sipítás”, ami már kifejezetten tetszik! A váltás sem különösen hiányzik, bár más a dinamika, mint egy váltós motoron, némileg a robogókéhoz hasonlít, de annál jobb, pontosabban adagolható az elektromos motor ereje. Annyira más és új élményt ad egy elektromos motorkerékpárral való motorozás, hogy nem hiányzik sem a berregés, sem a váltogatás. A hátsó lábfék hiánya okozott nekem egy kis ijedelmet egy gyári, szerpentinen történő tesztvezetésnél, de ez átszokás kérdése. Versenyeztünk a Rieju kereskedelmi góréjával, majdnem besokalltam egy kanyarban és hiába taposgáltam a levegőt. Aztán eszembe jutott, hogy bal kéz és még bekanyarodott a NUUK, ami egyébként abban a szituban már meglepett.

Meddig bírják az elektromos motorkerékpár akkuk?

Gyengék az akkuk, a hatótáv nem elegendő semmire.”

Talán ez a leginkább elfogadható ellenérv az elektromos motorkerékpárokkal szemben, de nem minden esetben igaz. Ez valójában nem a használatukat korlátozza, hanem a felhasználási körüket! A legtöbb esetben tényleg kisebb az elektromos motorkerékpárok hatótávja, mint egy hasonló kategóriájú benzinesé, de ez a városi közlekedésben nem jelent problémát. A legkisebb elektromos motorkerékpárunk a Sur-Ron Light Bee. 2kWh akkuja van, ami 60-70 km-re elegendő a budapesti forgalomban. Szaladgálós motornak is ezt használjuk a cégnél és senkit nem hagyott még ott. A Solymár-Budapest távot is megteszi kétszer oda-vissza egy töltéssel. Amikor letesszük a cégnél, mindig rádugjuk a töltőre és nincs semmi gond, tud menni vele akinek kell. Egy NUUK alapkivitelben simán megtesz 120-150 km-t a budapesti forgalomban (és ezt akár duplázni is lehet plusz akkukkal). Ez is mindig több, mint elég, nem is töltjük minden nap. Tapasztalataink szerint egy elektromos motorkerékpár tökéletes a városi használatra, sőt rövidebb távra történő ingázásra is. Mindeközben kényelmesebb, olcsóbb az üzemeltetése és nem szennyez.

A hosszabb túrák esetében más a helyzet. Én sokat terep túrázom, ott is kell 200 km-t tudnia a gépnek egy nap, ráadásul este és másnap sokszor nincs lehetőség áramot vételezni, ezért erre a célra megtartottam a 690-est, de amint lesz 300 km hatótávval terepes elektromos motorkerékpár olyan áron, amit ki tudok fizetni, akkor váltani fogok. Akik pedig aszfalton túráznak, sokszor sokkal többet is mennek egy nap. Erre még most tényleg nem igazán alkalmasak az elektromos motorkerékpárok. 

Nem sokáig bírják az akkuk és drága a cseréjük.”

Ez a kérdés az elektromos autóknál már lefutott. Eleinte úgy gondolták, hogy azok akkui is maximum 10 évig bírják. Már vannak valós gyakorlati tapasztalatok és egyáltalán nem ezt igazolták. Sokkal jobban bírják az akkuk, mint arra eredetileg bárki is számítani mert. A minőségi elektromos motorkerékpárok akkumulátoraiban ugyanazokat a cellákat használják, mint az elektromos autókban, tehát a helyzet gyakorlatilag ugyanaz. Egy Sur-Ron Light Bee akkumulátorát 1000 USD-ból ki lehet cserélni.

Mennyire éri meg elektromos motorkerékpárt venni

Drágák ezek a motorok, nem éri meg ilyet venni.”

Vannak nagyon olcsó elektromos motorok is, de azoknál inkább a csalódás-faktor garantált, nem az élvezet. Ez viszont bármilyen termékre ugyanígy igaz. Egy elektromos motorkerékpár egy hasonló kategóriájú benzineshez hasonlítva valóban drágább, de nem annyira sokkal, jellemzően maximum 25-30%-kal. Ez a különbség az üzemeltetés során bőven megtérül. Mivel az elektromos motorkerékpárok jellemzően újak, használt piacuk még nem igazán van. Ezért sokszor egy új elektromos motor árát hasonlítják egy használt benzines motoréhoz. Nem túl korrekt összehasonlítás. Újat kell újjal összevetni. Használat közben pedig kijönnek az elektromos motorkerékpár előnyei. 

Az elektromos motorkerékpár előnyei

Sokkal olcsóbban lehet tankolni. Ha mondjuk a NUUK-ot hasonlítjuk a Honda Forza 300-at, akkor látjuk, hogy a Honda 2 millióba kerül, míg a NUUK 2,5-be. Az elektromos motorokra nem kell átírási illetéket fizetni, nincs regisztrációs adó sem. Itt már lefaragható egy kicsi a kezdeti árkülönbségből.
A folyamatos üzemeltetési költségek szempontjából gyakorlatilag minden pontban az elektromos motorkerékpárok a kedvezőbbek. Az elektromos motorkerékpárokra nem kell teljesítményadót fizetni. A Honda fogyaszt 3,5 litert 100km-en, ami 400-as benzinárral számolva 1400Ft. A NUUK ugyanezt a távot 160 Ft-ért teszi meg. Ha valaki egy évben megy 5000km-t, akkor csak az üzemanyagon több, mint 60 000Ft a megtakarítás. 10 000 km-en 120 000 Ft. Egy benzines mociban illik minden szezon végén olajat és szűrőt cserélni futásteljesítménytől függetlenül. Ez is tétel. Ha alaposabban átgondoljuk a dolgot, akkor kb. 3 év után az eredetileg drágább elektromos motorkerékpár üzemeltetése gazdaságosabb. 

Persze ehhez az kell, hogy használja is a tulajdonos. Ez viszont nem lehet gond, mert ezért vesszük!