e-motorok általában

Jelenkori történelem

 

Az elektromos motorkerékpár nem új találmány, de az utóbbi időkben láthatunk a piacon egyre többet belőlük, egyre jobb minőségben. Ez főleg az akkumulátortechnológia fejlődésének köszönhető, mert ez az egyetlen kritikus pontja a dolognak, az elektromos motorok minden másban verik a benzineseket. A fejlődés folyamata hasonló, mint az autóknál, jelenleg mindkét járműtípusnál forradalmi változások zajlanak. Ennek egyik oka az említett akkutechnológia, ami ma már lehetővé teszi, hogy már elegendő energiamennyiséget tudjon elvinni a motor/autó ahhoz, hogy megfelelő menetdinamikája és hatótávja legyen. Ebben most tartunk a már éppen megfelelő szintnél, úgyhogy van még igény a fejlődésre. Ha az akkumulátorok a maiakhoz képest 3-4-szer több energiát tudnak tárolni adott tömeggel és térfogaton, akkor az ezzel működő elektromos gépek már bőven meghaladják egy benzines járművek hatótáv jellemzőit. Ha valaki azt mondja, hogy a benzin kb. 10x nagyobb energiasűrűséggel bír, mint napjaink akkumulátorai, annak igaza van. Viszont van még egy faktor, mégpedig a motorok hatásfoka. A villanymotorok hatásfoka fajtától függően kilencvensok százalék, míg a benzinesek soha nem fogják elhagyni a negyven százalék környékét. Emiatt lesz elég az akkuk 3-4-szeres energiasűrűség növekedése ahhoz, hogy megverjék a benzint, és az akkuk nem fognak itt megállni. Az akkumulátorok fejlődésében fontos tényező még az árcsökkenés. Ez is rohamosan történik, persze még ebben is van hová javulni. Jelenleg egy jó minőségű, elegendően nagy hatótávval rendelkező elektromos motorkerékpár ára összemérhető a beleépített akkumulátor árával, de ahogy fentebb említettük ez helyzet is folyamatosan javul.

 

A forradalmi változások másik oka, a klímaproblémák és a környezetvédelmi normák folyamatos szigorodása. Ezeket belsőégésű motorokkal lassan már nem lehet teljesíteni. Mindenki hallhatott, olvashatott a dízelbotrányról, mindenki tudja, hogy a járművek adatlapjain található fogyasztási és kibocsájtási adatok a valós életben kb. soha nem teljesülnek. Ez nem azért van, mert az autó és motorkerékpár gyártók zsigerből hazudósak, hanem azért, mert már ennyire szorít a cipő. Sokaknak ismerős lehet, hogy tök jó motorokat más csak az USA-ban lehet kapni, mert Európának túl büdösek, vagy az, hogy egy korábban tökös típus gyengébben és nyavalyás hanggal jön ki, mint a korábbi évjáratok, mert csak így tudtak megfelelni a gyártók az előírásoknak. Ez már egyfajta agonizálás..
A forradalmi változások harmadik okai lehetnek még a gyíkemberek is, de ezzel itt nem szándékozunk komolyabban foglalkozni, legyen elég az előző kettő.. 🙂

És hogy a fenti változásoknál miért emlegetjük folyton a forradalmat? Az óriási, éppen zajló, az egész iparágat átalakító változások miatt. Azért, mert az autó- és motokrerékpár iparban, kevesen tudnak a modern környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, korszerű motort gyártani, így a klub zárttá vált. A környezetvédelmi előírásoknak megfelelő motort gyártani képes, nagy cégek határozták meg, hogy ki gyárthat autót, vagy motorkerékpárt, mivel ha ők adtak motort a kisebb gyártóknak, akkor azok létezhettek, ha nem akkor nem. Az elektromobilitással viszont ez a hegemónia, ez az egyensúly felborult! A villanymotorok gyártása nem olyan problémás, mint a belsőégésűeké, így az egyetlen dolog, amivel kontrollálni lehetett ezt a piacot kicsúszott az eddigi nagyok kezéből. Ez már nem tart távol senkit a gyártástól. Látszik is, hogy manapság hetente jelennek meg újabb autó, illetve motorkerékpárgyártók. Ezeknek persze a nagyobb része meg fog szűnni, de lesznek, akik fennmaradnak. Ilyen pl. a Tesla. Mondják a nagy autógyártók, hogy a Tesla nem tud úgy autót gyártani mint ők stb., de ez a Teslát egyáltalán nem zavarja abban, hogy tönkreverje bármelyiküket eladásban. Erre a régi gyártók is rájönnek lassan, de túl lassan és most nem győznek kapkodni, több éves lemaradásban vannak. Hasonló folyamatok zajlanak a motorkerékpárgyártásban is. A négy nagy japán, de a többi nagynevű gyártóra is igaz, hogy sehol sem tartanak az elektromos motorkerékpárok fejlesztésében. Alig van valamilyük a piacon, és az is gyenge, míg a kis gyártók szép eredményekkel dicsekedhetnek. SILENCE elektromos robogók pl. néhány éve még nem is léteztek, ma a legjobbak és simán verik pl. a BMW-t, akinek viszont legalább már van valamije, mert a többieknek még szinte semmijük sincs a piacon. Szerencsére vannak kivételek, pl. érdekes, hogy a hagyományokhoz ragaszkodónak gondolt Harley lépett egy nagyot a LiveWire piacra dobásával, pedig róluk gondoltuk volna utoljára. Szóval a többiek is kezdenek lassan, nagyon lassan ocsúdni a piacon.

  

Milyen érzés egy e-motort használni?

 

Nagyon gyorsan függőséget okoz. Alig, vagy nincsen hangja, ami nagyon jó érzés. Éjszaka nem zavarunk senkit, ha kimegyünk a természetbe akkor sem. Nem vagyunk folyamatosan kitéve a saját motorunk zajterhelésének, ami csak akkor derül ki, hogy mennyire jó, mikor már próbáltuk a zajmentes, elektromos közlekedést.

A dinamika, a nyomatékviszonyok tökéletesek. Bármikor visszaülünk egy benzinesre, az komoly, mondjuk 50 éves visszalépésnek érződik. Olyan, mintha egy gőzgép lenne a full sci-fi után.

Nem kell a benzinkútra járni és tankolni. Ez különösen euforikus érzés tud lenni egy idő után. Sőt inkább az üt nagyot rajtunk, ha valamiért egy benzinessel el kell menni tankolni. Ekkor már teljesen természetellenesnek tűnik a dolog.

Bármilyen antiszociálisak vagyunk is, az emberek elkezdenek ismerkedni velünk, kérdezgetnek az utcán, a lámpánál a gépről amin ülünk. És tetszik nekik, mindegy hogy futárok, civil motorosok, vagy éppen autósok.

 Az ismerőseink közül, akik belekóstoltak már az e-mobilitásba, senkinek nem akaródzik visszaállni a füstölésre. Az elektromos egyszerűen jobb.

  

Ósdi hiedelmek az elektromos motorokról

 

Mi a helyzet az érdeklődőkkel, akiket már mozgat a dolog, de bőven vannak félelmeik az új technika irányában? Tapasztalataink szerint szükséges nekik némi segítség, edukáció. Egy csomó idegenkedéssel és tévhittel találkozunk, amiket sokan szajkóznak mert itt-ott ezt hallották, de ezek az állítások legtöbb esetben elavultak, vagy soha nem is voltak igazak. Ezek közül a tévhitek közül sokat már saját tapasztalatból is cáfolni tudunk.

 

„Nem hallanak az autósok és elütnek.”    –   TÉVES!

Nincs különbség, mert egy normál benzinessel is csak akkor hallanak meg, mikor már elfelé megyünk tőlük. A szétbermolt kipuffogókat meg hagyjuk, azokból szerencsére viszonylag kevés fut az utakon.

 

„Nincs hangjuk, szaguk, így már nem is az igazi.”   –   TÉVES! 

Nem emiatt jó motorozni. Az elektromosoknak is van némi hangja, meg lehet szokni, sőt élvezni is, de az igaz, hogy nem zavar másokat. A büdöset senki sem szereti, még az sem, aki azt hiszi, hogy igen. Kapcsolódhatnak a fenti érzékszervi benyomások nagyon jó élményekhez, emlékekhez, de nem ezek okozzák a jót. Erre hamar rájön, aki kipróbál egy elektromost. Megvan legalább ugyanaz az élmény, csak tisztábban.

 

„Sokkal drágábbak, mint a benzinesek.”    –   RÉSZBEN IGAZ, RÉSZBEN AZ ELLENKEZŐJE IGAZ!

Valóban ma az áruk, még kicsit magasabb, mint a hasonló tudású benzineseknek. Ez az árkülönbség elérheti a 20-30%-ot is. Az árkülönbség okozói az akkuk, amik viszont folyamatosan olcsóbbakká válnak, így ez a kezdeti árkülönbözet éveken belül a visszájára fog fordulni, onnantól pedig az elektromos motorkerékpárok megvásárlása is olcsóbb lesz, nemcsak az üzembentartásuké, ami már most is sokkal kedvezőbb. Nincs olaj és olajszűrő csere, sem légszűrő, lassabban kopnak a fékek, robogóknál nincsen hajtószíj és görgők, stb. Néhány év használat után az elektromos motorokra már jóval kevesebbet költöttünk, mintha benzinessel járnánk.

 

Az akkumulátorok élettartama túl rövid.”    –   TÉVES!

A jó minőségű elektromos motorkerékpárokban pontosan ugyanolyan cellák vannak, mint az elektromos autókban. Azok szerencsére már ki vannak próbálva, és látszik, hogy a százezer km feletti futásteljesítmények nem problémásak az akkupakkoknak. Az elektromos motorkerékpárok ugyanezt az eredményt képesek produkálni, és városi használatban százezer kilométert belerakni egy motorba elég hosszú és munkás folyamat, tehát az akkuélettartam miatt nem biztos, hogy érdemes aggódni. Ráadásul a motorok akksijai nem nagyok és könnyen hozzáférhetők. Már most sok szakember van itthon, akik simán kicserélik a hibás cellákat, vagy akár erősebbeket tesznek be ahogy fejlődik a technológia.

 

„Az elektromos mobilitás sokkal szennyezőbb, mint a kőolaj alapú”   –   TÉVES!

Ez egy halódó iparág utolsó kétségbeesett rúgkapálása – hogy költőiek kegyünk.

Bármit gyárt az ember, vagy bármilyen technológiát használ, az rendszerint környezetszennyező. Az nem mindegy, hogy mennyire. Egyik gyakran elhangzó állítás, hogy az e-mobilitás jobban szennyez, és csak kiviszi a szennyezést a városokból. Az, hogy kisebb lesz a szennyezés a városban, már önmagában is óriási eredmény, aminek örülni kell. Az pedig, hogy a szennyezés ott jelentkezik, ahol az erőművek termelik az áramot, amit a városban elhasználunk, az egyre kevésbé igaz, a megújuló energiák előre törésével, ami folyamatos, nagymérvű és már most is óriási mértékű tisztulást eredményez. A szennyező erőművek száma rohamosan csökken. Az állítás, hogy az elektromos járművek előállítása és használata jobban szennyez, mint a belsőégésű motoros járműveké az szintén erősen megkérdőjelezhető már most is. Az akkugyártás valóban igényel olyan alapanyagokat, földfémeket, stb. amiket ki kell bányászni, de ez nem jár nagyobb környezetpusztítással, mint az olajbányászat, különösen ma (repesztéses technológia, stb.). Igaz, hogy kevesebbel sem. Viszont az akkumulátortechnológia fejlődésével ezeket az összetevőket fokozatosan feleslegessé teszik az akkumulátorokban. Azok egyre olcsóbb, könnyebben elérhető anyagokból készülnek. Ráadásul az akkumulátortechnológia még a fejlődése elején van, és ha már most így odaver a belsőégésűek használatának, akkor mi lesz 100 év múlva, merthogy a belsőégésű motoroknak több, mint ennyi idejük volt elérni ezt a ma már továbbfejlődni alig képes végső állapotukat. Szerintünk az irány nagyon látszik, mi el is indultunk.