+36205412020 info@elektrobiker.hu

Amiért hódít az elektromos meghajtás

A környezetvédelem egyre nagyobb hangsúlyt kap manapság és mindenki számára ismert a globális felmelegedés kifejezése, sőt már a hatásai is.

Ennek is köszönhetően egyre jobban ráirányult a figyelem a károsanyag kibocsájtás csökkentésére, ami többek között a járművek alternatív hajtásának fejlesztését is eredményezte. Az elektromos meghajtás indult el legjobban, ami valljuk be, eddig méltánytalanul háttérbe szorult. Túl sok és túl olcsó volt az olaj, hogy mással is érdemes legyen foglalkozni. Ennek az egyoldalúságnak úgy látszik vége, annak ellenére, hogy még van olaj és nem is túl drágán. A kibocsájtás visszafogása miatt megállíthatatlannak tűnik a folyamat. Nagy befektetési alapok vonják ki a forrásaikat az olajiparból és invesztálnak az alternatív energetikába.

A villamos hajtás minden szempontból előnyösebb, a belsőégésű motorok technológiájánál.

Chevy elektromos autó motor

A belsőégésű motorok a fejlesztésük vége felé járnak, egyre bonyolultabb, egyre drágább megoldásokkal egyre kisebb hatékonyságnövelést, vagy károsanyag kibocsájtás csökkenést tudnak elérni, ezt mutatja például a kétségbeesett downsizing, a csak papíron környezetkímélő start-stop automatikák, stb. Míg a belsőégésű motorok hatásfoka csak 40% körüli. Az elektromos motoroké bőven 90% feletti, a villanymotorok szerkezete rendkívül egyszerű, ami az előállítási költségekben és a karbantartásigényben is óriási előny.
Rengeteg szempontból sokkal jobb az elektromos meghajtás, mint a belsőégésű motoros:

  • az elektromotorok hatásfoka 90% feletti, míg a legjobb robbanómotoroké is ennek maximum a fele
  • a villamos motor csak akkor működik, mikor hajtja a járművet, nincs felesleges alapjárat

(a robbanómotoroknál alkalmazott start-stop rendszer tipikus statisztika-mágia. Valóban elérhető vele egy minimális üzemanyagmegtakarítás, de olyan igénybevételt ró az akkumulátorra és az indítómotorra, hogy azok hamarabb mennek tönkre. Gondoljunk csak bele egy nagyvárosi körben simán összejön a 40-50 indítás egy helyett, ami 40-50x-es igénybevételt jelent… Ha csak ezen alkatrészek egyszeri cseréjükkel kalkulálunk, akkor is sokkal több energiafelhasználással jár mindez, mint amit valaha megspórolt ez a rendszer.)

  • elektromos hajtással visszanyerhető a lassulás energiájának egy része, míg a robbanómotoroknál csak hőt és port termel a lassulás a fékrendszer fokozottabb igénybevétele és elhasználódása mellett
  • az elektromos meghajtású járművek menetdinamikája összehasonlíthatatlanul jobb, mint a robbanómotoros társaiké. Sokkal hamarabb rendelkezésre áll a nyomaték, és egyenletesen rendelkezésre is áll, a robbanómotorok szűk fordulattartományaihoz képest. Nagyon gyorsan bele lehet szeretni ebbe az élménybe.
  • sokkal csendesebbek (ezt néha hátrányként is említik biztonsági szempontok miatt, de ez majd kiderül. Ha ez tényleg problémás, nagyon könnyű lesz orvosolni némi mesterséges zajkeltéssel).

 

Akkor viszont mi a baj? Miért csak most kezdődött el fejlődni ez a technológia?

Ennek az oka az energiatárolás. A benzin és a gázolaj ugyanakkora térfogaton kb. 10x-es energiamennyiséget tárol, a jelenlegi legjobb (piacon kapható) akkumulátorokhoz képest. Ez azt jelenti, hogy ha a hajtások hatásfok-különbségét és a többi különbséget is bekalkuláljuk, akkor is kb. 4x-es hatótávot tud ugyanakkora térfogatú benzin az akkumulátorhoz képest. Ez az egyik ok. A másik tényező az akkumulátorok előállításának magas költsége. Az akkumulátorok rendkívül költségesek még. Ettől nem kell megijedni, mert ugyan a valódi fejlesztések csak az utóbbi évtizedben indultak meg akkumulátor fronton, de az ár már szépen zuhan. Ahogy a gyártókapacitások meghaladják az igényeket (ehhez még kell pár év), az ár újra csökkenni tud. De ez meg fog történni. Az akkutechnológia is változni fog. A jelenlegi lítium-alapú technológiák is elérték már az „elég jó” szintet, de hamarosan várható sokkal jobb technológiák megjelenése.

Ha megfelelő kapacitású és árú akkumulátorok jelennek meg a piacon, a küzdelem azonnal eldől, a robbanó motorok mehetnek a múzeumokba.

 

Hogyan tud ilyen léptékben fejlődni az elektromos járművek eladása?

Az elektromos járművek terjedését leginkább a környezetvédelmi szigorodások indították el. Az egyre szigorúbb károsanyag kibocsájtási normák kényszerítően hatnak a járműgyártókra, ki kell fejleszteniük nullemissziós modelleket is a flottáikban. Ez volt az indítólöket, de ami nagyon érdekes, hogy a vásárlók nagyon nyitottak az elektromos meghajtásra. Az emberek amellett, hogy szívesen tesznek olyat, amivel védik a környezetet szeretik az új dolgokat is. Ma az elektromos járművek már kifejezetten trendi dolgoknak számítanak. Az egyelőre relatíve magas áruk ellenére sokan vásárolják őket. Ha pedig valaki kicsit jobban beleássa magát a dologba, akkor rájön, hogy amit megvenni drága, bizonyos idő elteltével már olcsóbbá válik, mint az eredetileg olcsóbbnak tűnő vetélytárs. Az elektromos járműveket ugyanis sokkal olcsóbb üzemeltetni, mint a robbanómotorosakat. Itt nem csak az üzemanyag ára számít, bár már itt is sokkal olcsóbb a villamos hajtás, hanem a szervizköltségek is jelentősen kedvezőbbek (nincs olajcsere, vezérműszíj/lánc, nem kopnak úgy a fékek, stb.). Egy elektromos jármű akár 2-3 év alatt le tudja dolgozni a magasabb vételárát, utána pedig pénzt takarít meg a használójának. Ezek a számítások. Mi lehet még?

Akik már próbáltak elektromos hajtású járműveket, óriási élményekről számolnak be. Ők is azonnal akarnak egyet! Az elektromos motor olyan karakterisztikával rendelkezik, hogy mindenki azonnal beleszeret a vezetésébe. A hangélmény sem úgy alakul, ahogyan gondolná az ember. A robbanómotorok hangja sokszor komoly és kellemes hangélményt ad azoknak, akik szeretik az ilyesmit. Az az érdekes, hogy az ilyen emberek sem bánják, ha a hangos berregés helyett semmit, vagy egy halk visító hangot hallanak.

Az utóbbi évek tapasztalataiból az látszik, hogy az elektromos hajtású járművek az emberek többségét azonnal meghódítják!

Egy, de messze nem elhanyagolható probléma azért fenn áll még: a hajtáshoz szükséges energia tárolása.

Bosch elektromos kerékpár motorja